Saturday, October 15, 2011

kait jarum dua : casting on dan casting off

casting on ialah antara langkah awal yang perlu dipelajari oleh pengait2 jarum dua ni... ( somehow term pengait ni mengingatkan aku pada satu cerita seram yang pernah aku dengar satu masa waktu kecik dulu)...:-) so sebelum pandai membuat baju... kasut atau apa2 yg kita nak buat ngan menggunakan jarum dua ni langkah pertama ialah casting on. terdapat beberapa cara casting on ni ..tapi antara yang popular ialah


1. kaeadah long tail. kaedah ni memang kemas dan akan menghasilkan bahagian bawah fabrik yang elastik... contohnya kalau nak buat stokin dan seumpamanya kaedah ni memang sesuai. cuma untuk kaedah longtail ni kena pastikan bahagian benang yang direserve tu akan menckupi untuk cast on sebanyak mana yang dikehendaki.


2. single cast on. ni cara cast yang paling basic.. paling senang tapi tak berapa kemas compare to longtail.


3. cable cast on - Thanks tu Sindar Ery from da'knit yang memperkenalkan aku ngan term ni... tak tahu pun selama ni kaedah ni namanya cam ni. But yang ni among cast on yang aku paling suka guna... very elastic... you tube kat bawah ni aku buat dlm keadaan tergesa2 sementara anak tido dan tak bising... sorry for the low quality video not so good sound... cikgunya pun tergagap2 ..maklum le tak pernah jadi cikgu..:-)


4. memula belajar knit dulu aku ni tak de guru... belajar sendiri je dari buku... maklum le masa tu youtube pun tak de lagi..so dalam terkehel2 sorang diri tu dapat jugak aku mengait beberapa item untuk baby first aku 12 tahun yang lalu. masa duk belek2 buku tu sampai sudah tak paham cammana caranya nak buat double cast on... so aku pun menggunakan kaeadh aku sendiri iaitu aku akan kait loosely rantai dengan jarum crochet , sepanjang mana yang aku kehendaki...kalau terlebih jng susah..bongkar aja..hehehe... pastu aku naikkan loop dari setiap lubang rantai tu dengan menggunakan knitting needles... tarraaaa... dah boleh mengait cam biasa dah...senang betul kaedah ni...banyak tahun jugakla ku mengamalkan kaedah hingga aku belajar kaeadh lain... mcam 2 benda jugak yang siap ngan kaedah ni.

untuk casting off pula ada pelbagai cara juga antaranya;

1. basic cast off

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails