Wednesday, October 24, 2012

kraftangan kertas surat khabar

.. hmm. ni bukan dari benang tapi kira ok la kot. dah lama teringin nak buat anyaman kertas surat khabar ni tapi tak tahu nak belajar kat mana


cara anyaman

Wednesday, October 17, 2012

Its almost a year

Hmm... time fly. Its almost a year now ( to be exact 8 months and 12 days) since the opening of my haberdashery . With du'a and wish from all, Insyaallah we are going to survive this first tough year and will keep moving forward. Our mission is to be the major exporter and importer for haberdashery items and we are working very hard towards that. To all, please wish us All the best
Deenor Haberdashery sale by month

Sunday, October 14, 2012

mengait untuk hidup.

Pertemuan saya dengan Ibu Syamsinar ( atas usaha kak Rusnah, dari RnR fashion, yang juga  penulis  buku panduan menjahit pakaian  wanita) memberi satu perspektif baru pada seni kaitan untuk saya. Selama ini saya menganggap mengait merupakan satu cabang seni yang hanya dijadikan hobi dan sumber pendapatan sampingan ( seperti yang dilakukan oleh surirumah di Malaysia). Bercerita tentang jerih pedih penduduk di Bukit Tinggi Indonesia yang menjadikan kegiatan seni dan kraf termasuk mengait sebagai sumber utama pendapatan keluarga ( bak kata Ibu, untuk meneruskan kelangsungan hidup). Betapa bertuahnya kita di Bumi malaysia  yang hidup serba mencukupi, malah merungut bila sesekali kemewahan yang menjadi rutin kita seharian ditarik sedikit. Sedangkan mereka di sana terpaksa mengikat perut meneruskan hidup.
 
 
Ibu Syamsinar yang bertindak sebagai  pemborong barangan kraf ini memikul beban yang berat. Berapa ramai penduduk kampung yang bergantung harap kepadanya. Kerapkali pula barangan dagangan yang di berikan secara hutang kepada peruncit tidak dapat ditagih bayarannya walaupun barangnya terjual.Ibu banyak meletakkan hasil kraf ini  di Malaysia, antaranya di Pekan Rabu Alor Setar, namun seringkali kunjunganya untuk mengutip bayaran menjadi sukar kerana sekali datang untuk mengutip seratus ringgit  pun amat sukar katanya. Umpama pengemis yang meminta walaupun barang dagangan yang di jual secara hutang  habis diniagakan.
 
lewat pertemuan itu Ibu meninggalkan  sedikit barangan dagangannya di kedai saya. Saya berjanji akan cuba berusaha untuk mencari pembelinya sedaya yang boleh.Suatu hari nanti jika diizinNya , ingin saya ke Bukit tinggi untuk berjumpa sendiri dengan orang-orang kreatif dari sana yang untung nasibnya tidak sebertuah kita disini.
 

Tuesday, October 9, 2012

World wide craft store

hi all,

 I  plan to keep this post as my own reference for world wide craft store.

Malaysia
My own shop:
1. Deenor Haberdashery
3A-3-34 Kompleks Bukit jambul, Jalan Rumbia, 11900 Bayan Lepas , Penang

SELANGOR

  1. Lily Handcraft, Subang Parade
  2. Mayfair Craft Supplies, USJ Taipan
  3. Kedai Alat Jahit Mesra, Jalan Bandar Baru Rawang 8, Rawang, Selangor.
  4. Daiso IOI PUCHONG
  5. Kedai Mesra Taman Medan Petaling Jaya.
  6. Pekan Batu 11, Cheras (dekat dengan BSN)
  7. Karysma Store, Seksyen 4 Tambahan, Bandar Baru bangi.
  8. Seri Serdang (dekat dengan Ayamas, KFC, McD)
  9. Minlon Desa Serdang.
  10. Daiso The Mines
KUALA LUMPUR
1. Jalan kancil off jalan pudu (jorex sdn bhd) - nona
2. Sungei Wang Plaza Low Yat
3. Daiso OU
4. Chow Kit
5. Pandan Jaya (Benang Emas) kedai tepi jalan - minlon

NEGERI SEMBILAN


PAHANG
KEDAI DOWIN , area CIMB , jerantut

KEDAH

KELANTAN
1. SP Cinta, Kota Baharu

P.PINANG
1. Deenor Haberdashery, 3A-3-34 kompleks Bukit Jambul, pulau pinang. online store at www.deenorh.melur.com . facebook at www.facebook.com/deenorh . nona , ice,peach n cream and other imported yarn serta pelbagai peralatan kraftangan dan menjahit.
2. daiso queensbay
3. yiyi kraft queensbay
4. ATUZ seberang jaya
5. Youmei bukit jambul, depan BJ court
6. kedai kat sunway tunas

PERAK
1. Lily Handicraft - Kompleks Yik Foong, Ipoh. ( 2 located in LG and 1 in G Floor).
2. Beauty Enterprise, Sitiawan, Perak. (belakang the Store).
3. Sharas Trading, Sri Manjung. (same row with Beriani 23 jam).
4. DAISO Aeon Mall Pengkalan, Station 18 (benang kait takde lagi, tapi jarum knit, embroidery yarn, sudah ada).
5. Yi Mi Trading, Batu Gajah.


JOHOR
1. Wellward Supermarket, Parit Raja, Batu Pahat(nona, minlon)
2. Daiso Jusco Bukit Indah, JB.
3.Plaza Angsana,tingkat 3.( nona)
4.Bawah Apartment hujung sekali(dekat kip mart Tampoi)ada benang minlon yg mix colour.nona.
5. Cowboy, Kulai.(kedai baru buka)-Nona, minlon, mirage
6.IOI MALL(kulai benang nona tapi tak banyak sangat)
7. Kedai Koboi, Pekan Labis, Segamat (Minlon jer yang ada)
8. Kedai kraf Chin Chan Aik, Gelang Patah,(benang nona jer. n barangan utk buat hantaran)
9. Miracle (handicraft) Centre, Unit 11, Ground Floor, Lien Hoe Complex, 80150 Tmn Sentosa, JB. Tel:07-3355154
10. Kedai Peralatan Jahitan, Ground floor, Merlin Tower(mengadap stesen ketapi)nih lom gi selongkar lagi kedai nih.. baru lalu dpn dia jer..

MELAKA

SABAH
1. Meelo, Center Point(CP)(international, nona, sakura etc)
2. Leton(sakura)
3.jelip(minlon)
4.starlight(nona)
5.Kien Hong, Ranau (Sakura)
6. Kin Chan, Ranau (Sakura,minlon)
7. Yung Seng, Ranau (Minlon)
8. Long Fung Hung, Ranau (Minlon)
9. Daiso One Borneo
10. Daiso Centre Point
11. Da' Knit, Muis Jalan Sembulan KK. (International (mostly Turkish brand) + local yarns (Sakura and more to come soon) + Needles and hooks + Accessories for crafts - still new ). Our Online Store: http://www.daknit.com. FB Page: http://www.facebook.com/daknit

SARAWAK
1. Ko Siong Cheun S/B, China Street, Kuching.(somewhere near Carpenter Street)
2. Nam Mui, Kota Sentosa, Kuching
3. Fang Kong, Kota Sentosa, Kuching
4. Electra House, Kuching

TERENGGANU
1. Kedai Sing Thye (sebelah guardian, jalan sultan ismail, deretan pizza hut)

Thailand
1. Big Knit cafe bangkok
2. Zawa Knitting, Bangkok

Singapore
1. Golden dragon China town

Indonesia
1. Tulip craft
Jl.Bunga Rampai Raya No. 40 Malaka Jaya, Duren Sawit Jakarta Timur

toddlers pant ( lazy mummy version)


Last night i just notice that my 2.5 years old  kid has run out of her pants. wow.. she grow up fast and all pants become 3 1/4 in no time. it's about time to replenish the pants. i will share with you all how i sew kid pants in lazy mummy style..:-). first i take one of her pants.
1. I lay down the cloth( fold into 2 ) on the floor.
2. i put the pant on the cloth and secure it with pin enough to make sure that it wont move when i cut it.
3.using water erasable marker i draw outline  of the pants. be sure to  draw about 1 cm bigger that the size you want for the seam allowance.
4. cut throughout the line
5. sew it, across  and  put the elastic rubber ban  in the waist line
6. Taadaaaaa.... done

Note : for the material i use flannel

There was an error in this gadget

Follow by Email

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails