Sunday, September 30, 2012

Minlon Vs Nona

semenjak bukak kedai benang ni soklan yang  paling common ditanya oleh customer yang baru nak berjinak2 mengait ialah apa bezanya benang bulu kambing ( nama kampung untuk acrylic yarn..:-)) jenama nona dengan minlon. sebenarnya ini adalah soalan yang sangat2 biasa. even tajuk yang sama ada saya chat dengan my macy salesman jugak.  ada pulak customer yang dulunya menggunakan benang minlon mula beralih arah kepada benang nona kerana katanya semenjak dua menjak ni benang minlon mula hilang kualitinya dan cepat berbulu berbanding dengan benang nona yang lebih firm teksturnya.menurut cerita my Nona supplier, dulunya Kanebo , kalau tak silap saya , sebuah kilang pengeluar benang di Malaysia ini supply benang kepada minlon, benag putih yang belum di warnakan . minlon akan die benang dan jual atas jenama minlon. namun beberapa tahun lepas kanebo telah dibeli oleh  pengilang nona menyebabkan minlon kehilangan sumber benang putih. jadi minlon mendapatkan sumber benang putih dari beberapa kilang dari china menyebabkan kualitinya menjadi tidak sama dan susah dikawal. saya  biasa membeli benang putih minlon kod 51 tetapi benangnya berwarna antara krim dan kelabu cair... memang out habis... mesti ada antara kita yang pernah beli benang minlon yang nampak seperti putus dan disambung2.. uh... memang sakit hati bila terjumpa kes sebegini.
 
hmm... pada saya kedua2  benang ada kelebihan dan kekurangannya. sehingga kini saya masih menggunakan kedua2 benang dalam projek2 saya bergantung kepada jenis projek tersebut. selalunya saya akan menggunakan benang nona untuk projek yang bukan wearable ( bukan untuk garment) seperti casing handphone, pencil case bag dan sebagainya. benang minlon pula saya akan gunakan bila mengait menggunakan jarum dua ( knitting) ini. kerana teksturnya lebih lembut dan selesa pada kulit.kekurangan nona pula ialah kerana kilangnya tidak sebesar macy yang menghasilkan minlon, kadang2 bekalannnya habis dan kerap warna nya yang kita mahukan tidak dapat dibekalkan oleh kilang.
 
berikut saya akan share kedua2 katalog dan kod warna benang minlon dan nona... harap2 dapat membantu anda merujuk warna untuk projek anda. klik diatas gambar untuk membesarkannya.

katalog nona
 

19 comments:

  1. saya lebih suke minlon berbanding nona sebab benang minlon lebih lembut, tapi tu la, sakit hati tgk benang putus pastu dia ikat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul... minlon memang lebih lembut dari nona...

      Delete
  2. dulu saya suka nona sbb kualiti dan ketahanan benangnya..malangnya kerana kesukaran mendapatkan jenama ni, kecuali di Ipoh. Susahnya nak mencari nona di Kedah so saya mula berjinak2 dengan minlon dan sayapun rasa minlon lebih lembut. sayapun dah mula suka benang minlon..it pushed me to like it..hehe

    ReplyDelete
  3. ok je kan kalau kait pakai minlon pun....

    ReplyDelete
  4. saya lak tengah cari pengedar benang lion brand.. sebab nak order online dari luar megara mahala sangat postage dier.. kalu ader sumber.. tolong la advise...

    ReplyDelete
  5. ohh mcm tu rupenye.. patutla minlon punye benang pecah2. tq for the info..:)
    singgah la blog kami, (baru nak berjinak dgn craft;p)
    http://kebunkraf.blogspot.com/

    ReplyDelete
  6. I am using minlon weight 40g. to do winter cap for elder person.using 3/0 4/0 tulip needle.Is this the correct sizes

    ReplyDelete
  7. I am using minlon weight 40g. to do winter cap for elder person.using 3/0 4/0 tulip needle.Is this the correct sizes

    ReplyDelete
  8. clara,
    yes it is the correct size

    ReplyDelete
  9. hi do you know the ply/thickness for minlon weight 40g?

    ReplyDelete
  10. boleh bagi alamat kilang benang cap nona?

    ReplyDelete
  11. Saya baru nak berjinak dengan mengait. Dan lagi saya nak bertanya sekiranya saya yang baru mencuba ini menggunakan benang di atas, bagaimana jarum kait no. berapa yang pelu sy beli utk mengait. Mohon bantuan rakan2 yang tahu. tkasih

    ReplyDelete
  12. Kilang benang ni di mana ya..saya nk buat temu janji utk bncg lbh lanjut

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya dapat tau di pudu.. ada yg tau nama kilangnya ke

      Delete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. blh saya tau benang jenis apa yg sesuai utk dibuat casing fon??

    ReplyDelete
  15. 这家纱厂在哪里?我想了解更多细节。

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails