Friday, June 25, 2010

knitted baby blanket



Ini adalah selimut untuk latest baby saya. Nasib baik sempat siap untuk menyambut kelahirannya. cuma benang x cukup untuk buat topi dan kasut. pegi kat kedai tu tuan kedai tu kata stok lambat lagi nak sampai... malas pulak nak mencari kat kedai lain dalam keadaan sarat. so end up selimut ni je la yang siap.

Masa nak ambik baby balik dari nursery kat spital, ada sorang nurse kat pantai hospital (chinese) punya berkenan kat selimut ni... dia cakap...waaaa...very soft maaa... mesti benang mahal... aku kata x de la mahal mana rm5.90 jeh seketui...selimut tu pakai 3 ketui...beriya dia membelek selimut tu..kalau tak mengenangkan penat nak menyiapkan selimut ni nak je aku cakap kalau nak ambik la... tapi sayang la pulak...(fact: knitting is 3 times slower than crochet) hehehe...siap tanya pesal aku x buat topi skali...aku cakap x sempat....:P . see some of the uneven stitch... by right kalau lepas kait kita iron sket stitch tu akan jadi rata elok... tapi saya x sempat nak iron, terus basuh dan terus pakai...


nak buatnya memang basic betul...aku just cast on 145 stich... then kait guna jarum sebanyak 145 rows in stocking stitch , knit 1 row , purl 1 row) pastu kat tepi tepinya tu aku kait guna jarum satu in
daisy stitch

my dearest baby, age 7 days in the blanket knitted with love from Mama

2 comments:

  1. cantik,my wife memang minat sgt mengait nie.basic ada tp lama dah tak buat.

    ReplyDelete
  2. cantiknye.....sy pon dh lama x mngait, skrg baru cuba2 nak mngait smula....tgh try nak buat topi bby,xtau la mnjadi ke x

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails